Sunday 24 August 2014

Majlis Ramah Tamah Aidilfitri SK Kg Balan, Dalat 2014

Pada 15 Ogos 2014 (Jumaat) yang lalu, SK Kg. Balan telah mengadakan Majlis Ramah Tamah Aidilfitri peringkat sekolah. Majlis yang serba sederhana tersebut telah diadakan di Dewan Besar SK Kg. Balan.


Ucapan Perasmian Guru Besar
Aturcara majlis bermula seawal pukul 8.00 pagi di mana para guru dan murid menunggu ketibaan tetamu iaitu terdiri daripada para ibubapa dan Ahli Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK). Turut hadir memeriahkan majlis pada hari tersebut ialah mantan Guru Besar SK Kg. Balan Puan Hajjah Maskiah @ Rakiah Binti Nor, Encik Mohd. Nizalmi bin Abdul Rahman selaku YDP Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) SK Kg. Balan dan  Imam 1 Masjid At-Taqwa Kampung Balan, Encik Abni bin Mat.


Penyampaian Insentif Kepada Murid
Majlis secara rasminya dimulakan pada pukul 08.30 pagi dimulakan dengan bacaan doa oleh Ustaz Ag Asri bin Ag Ali. Selepas itu, majlis diteruskan dengan  ucapan perasmian oleh Guru Besar, Encik Hambli bin Rabi. Dalam ucapan beliau, Encik Hambli mengucapkan ribuan terima kasih kepada ibu bapa kerana memberi sokongan dan kerjasama yang baik terhadap aktiviti-aktiviti yang telah dilaksanakan oleh pihak sekolah untuk pembangunan dan kemajuan akademik murid-murid di SK Kg. Balan. Beliau juga mengambil peluang berkumpul dengan ibubapa pada hari tersebut untuk memberi penerangan terhadap pencapaian semasa sekolah dan juga memaklumkan kepada ibubapa tentang pencapaian anak-anak mereka. Untuk tujuan ini, pihak sekolah telah menyediakan satu sudut khas untuk memaparkan keputusan dan pencapaian peperiksaan murid-murid.

Sebahagian tetamu Yang Hadir
Penyampaian Cenderahati Kepada bekas Guru
Majlis pada hari tersebut diteruskan dengan penyampaian hadiah insentif kepada murid-murid yang berpuasa cukup sebulan. Insentif berupa wang tunai itu sebagai galakan dan dorongan kepada murid agar tekun dan rajin menunaikan ibadah puasa. Insentif ini merupakan sumbangan dan kelolaan Panitia Pendidikan Islam SK Kg Balan.


Persembahan Murid
Mantan Guru Besar dan YDP PIBG SK Kg Balan
Pada hari tersebut juga pihak sekolah turut menyampaikan cenderahati kepada tiga orang guru yang pernah berkhidmat di SK Kg Balan. Mereka ialah Ustaz Kamarulzaman, Cik Syahida dan Cik Nurul Syamimi. Jasa dan sumbangan mereka akan sentiasa dikenang oleh warga SK Kg. Balan.

Sebaik sahaja tamat upacara penyampaian cenderahati, majlis pada hari tersebut diteruskan dengan majlis jamuan. Tetamu yang hadir dijamu dengan pelbagai juadah raya yang disediakan. Juadah pada hari tersebut merupakan hasil sumbangan para ibu bapa dan orang kampung. Tetamu juga dihiburkan dengan persembahan tarian oleh murid.

Majlis bersurai pada pukul 11.30 pagi. 





No comments:

Post a Comment

Komen jer..