Saturday 21 January 2017

Kem Kepimpinan dan Jatidiri Murid 2017

Unit Hal Ehwal Murid SK Kg. Balan dengan kerjasama Unit Bimbingan dan Kaunseling  telah mengadakan Kem Kepimpinan dan Jati Diri Murid 2017 pada 21 Januari 2017 (Sabtu). Program yang bermula seawal 7.00 pagi itu telah berjaya dilaksanakan dengan jayanya hasil kerjasama semua Guru, AKS dan murid. Kem tersebut disertai oleh 40 orang murid yang terdiri daripada barisan pengawas sekolah, pengawas Pusat Sumber Sekolah, semua ketua dan penolong ketua kelas serta semua murid tahap dua.

Matlamat utama pelaksanan program tersebut ialah;
1.  Meningkatkan jati diri murid,
2. Meningkatkan daya ketahanan dari segi fizikal dan mental,
3. Menjalin hubungan baik dalam kalangan rakan dan lembaga pengawas,
4. Melahirkan bakal pemimpin yang berkualiti dan berwawasan.

Beberapa aktiviti yang dirancang telah berjaya memberi pengalaman baharu kepada semua peserta tentang tanggungjawab dan kepimpinan. Sikap dan jati diri murid diharap dapat dibentuk melalui pelaksanaan beberapa aktiviti LDK dan ceramah daripada para guru. Antara lain aktiviti pada hari tersebut ialah ikrar dan akujanji oleh barisan pengawas sekolah dan pengawas pusat sumber sekolah serta ketua dan penolong ketua kelas.

Guru Besar SK Kg. Balan, Cikgu Hambli Bin Rabi mengingatkan para peserta agar mengutamakan akademik dan pelajaran khususnya bagi murid Tahun 6 yang bakal menduduki UPSR pada tahun ini. Beliau juga berharap agar tugas dan tanggungjawab yang dipikul oleh murid di sekolah tidak menjadi alasan kepada murid untuk gagal menguasai pembelajaran.

Kem tersebut tamat pada pukul 1.30 petang. Sebelum bersurai para peserta mengambil peluang mengambil gambar sebagai tanda kenang-kenangan.

Taklimat kepada para peserta

LDK : Kenali Rakan

LDK : Cari dan Bawa

Lafaz Ikrar dipimpin oleh adik Vannessy Sherry Binti Madin selaku Ketua Pengawas 2017

Menandatangani Ikrar dan Akujanji

Para guru dan peserta Kem Kepimpinan dan Jati Diri 2017

No comments:

Post a Comment

Komen jer..