Wednesday 15 January 2014

Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Sarawak 2014

Berarak ke masjid
HUJAN yang lebat sempena Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Sarawak tidak menghalang para peserta meneruskan perarakan sejauh 3.5 kilometer mengelilingi bandar Mukah.
Sambutan Maulidur Rasul kali ini disertai 10,000 peserta dengan 175 kontinjen termasuk 13 kontinjen bukan Islam yang melibatkan 237 orang, turut sama-sama memeriahkan sambutan tersebut.
Kontijen yang penuh bersemangat
Sambutan Malidur Rasul diadakan secara besar-besaran untuk mengingati hari kelahiran Nabi Muhammad SAW pada setiap 12 Rabiulawal tahun Hijrah.
Program sampingan antaranya ialah pameran hidup sihat, gerai jualan, pertandingan futsal dan autoshow, aktiviti kajian impak, pertandingan pintu gerbang, sumbangan Maulud Nabi di hospital dan ceramah/forum.
Walaupun hujan tetap semangat!
Selain itu, tema sambutan ‘Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah’ memang bertepatan kerana perarakan turut disertai pelbagai kaum iaitu termasuk masyarakat bukan beragama Islam.
Guru Besar dan sebahagian guru SK Balan
Turut hadir Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwa lslam) Datuk Daud Abdul Rahman, menteri-menteri dan dif-dif kenamaan dan penduduk Mukah.

Weh, hujan pun sempat bergambar!
Tidak ketinggalan kontijen dari SK Kampung Balan, Dalat yang merupakan satu-satunya sekolah rendah dari Daerah Dalat yang menyertai perarakan peringkat negeri Sarawak di Mukah. Kontijen yang diketuai oleh Guru Besar, Encik Hambli Rabi ini disertai oleh 13 orang guru dan kakitangan serta 21 orang murid tetap bersemangat walaupun hujan turun dengan lebat sejak dari awal pagi.  Lengkap dengan tema pakaian serba "purple", kontijen SK Kpg. Balan berjaya bertahan dalam kesejukan dan kehujanan sehinggalah tamat acara pada hari tersebut.

No comments:

Post a Comment

Komen jer..